piątek, 11 grudnia 2015

RECENZJA: "Wyrażanie krzyku jest bardzo ważne, to jest wyrażanie samej siebie"

"Wyrażanie krzyku jest bardzo ważne, to jest wyrażanie samej siebie"

Body/Ciało
reż. Małgorzata Szumowska


 Cyniczny prokurator i jego cierpiąca na anoreksję córka próbują, każde na swój sposób, odnaleźć się po tragicznej śmierci najbliższej osoby. Gdy pewnego dnia terapeutka dziewczyny - Anna oznajmi im, że zmarła skontaktowała się z nią z zaświatów i ma dla nich wiadomość, będą zmuszeni zweryfikować swoje poglądy na życie i na śmierć.

"To jest bardzo ważne, żeby umieć wyrażać siebie"

  Bardzo długo czekałam, żeby oglądnąć ten film. Gdy był w kinach, nie miałam czasu, zbyt wiele nauki i spraw było wtedy na mojej głowie. Jednak dzisiaj, mając czas i chęci, oglądnęłam go. I nie żałuję.

  Już od 7 minuty byłam przerażona. Dlaczego? Zachowanie córki prokuratora przerażało. Aktorka idealnie nadała się do roli nienormalnej dziewczyny próbującej swoim dziwnym zachowaniem zwrócić uwagę ojca.

"-Co Ci w nim przeszkadza?
-Wszystko. "

  Dziewczyna z problemami. Zmagająca się z bulimią. Jej sytuacja pokazuje, jak naprawdę wygląda walka z ciężką chorobą, na którą możemy zachorować w każdej chwili, nie z naszej lecz winy mózgu. Ojciec pijący alkohol. Nie potrafi poradzić sobie z problemami córki. Dziecko, które go nienawidzi.
"-Co chciałabyś odpowiedzieć ojcu?
-Chciałabym mu jebnąć."
"-Za co go bijesz?
-Za to że chleje.

-Za co teraz?
-Za to, że mama umarła
za to. że jest do dupy 
za to, że jest"
 
  Pani "psycholog", chociaż nie wiem czy tak mogę ją nazwać. Spotkania różnych ludzi z "nawiedzoną" terapeutką, która przekazuje wiadomości ze świata zmarłych. Robi za tzw. medium między nimi a ich nieżyjącymi dziećmi. Widzi zmarłych. Nieprawdopodobne, a jednak.
Pomaga w ośrodku.

  "-Płacz. Płacz jest bardzo dobry. Płacz oczyszcza. "

  Nawiedzone mieszkanie. Muzyka, która sama się włącza, drzwi otwierające się same, świece znikąd się zapalają. 

Czy wszystkie filmy kończą się happy endem?  

 Widać, że produkcja była realizowana w Polsce. Nawiązanie do punktów payback, płatne toalety na dworcu, ciekawscy sąsiedzi, obskurne sklepy i blokowiska przypominające mi Nowy Bieżanów.
Mimo wszystko, mam sentyment do filmów, naszej produkcji. Zarówno "Body/Ciało" jak i np. "Sala samobójców" ukazują prawdziwe życie. Uczą, w szczególności młodzież. Mówią o problemach, które nie zawsze możemy rozwiązać sami, potrzebujemy pomocy, a ludzie w okół tego nie widzą.


Moja ocena: 7.5/10

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz